Awokado- właściwości

Awokado- właściwości

foto: redakcja
foto: redakcja

Awokado to jeden z najzdrowszych owoców, który warto włączyć do codziennej diety

Na tropikalnych ziemiach Ameryki Południowej i Środkowej rośnie owoc, który ma niesamowity wpływ na zdrowie- awokado. Bardzo często nazywane smaczliwką, rzadziej gruszką aligatora (w związku z kolorem i chropowatością skórki) posiada moc wartości odżywczych, które świetnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Jest wykorzystywane nie tylko w kuchni, ale też w przemyśle kosmetycznym. Kalorii ma sporo, jak na owoc, ale i tak jest zalecane osobom, które chcą zadbać o sylwetkę. Awokado jest również uważane za środek profilaktyczny w rozwoju wielu chorób- w tym chorób układu sercowo-naczyniowego. Regularne spożywanie tego owocu wpływa na obniżenie poziomu złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. Uważa się też, iż zmniejsza ryzyko zachorowania na raka i cukrzycę.

W końcu smaczliwka zagościła również na polskich stołach

Na polskich stołach awokado gości od niedawna jednak jest ono znane i cenione od tysięcy lat. Prawdopodobnie pochodzi z Peru, gdzie było hodowane już 8 tysięcy lat temu. Na całym świecie uprawia się około 500 odmian awokado. Warto dodać, iż jest również uważane za pożywienie kompletne dla niemowląt w związku z tym, iż posiada aż 25 najważniejszych składników odżywczych. A zatem- co znajdziemy w smaczliwce? Witaminy: A, B, C, E i K oraz minerały: wapń, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, sód i cynk. W gruszce aligatora znajdują się również bardzo cenne tłuszcze, które wpływają na kaloryczność owocu (100 gramów awokado to 160 kcal). W smaczliwce znajdziemy również znaczną ilość błonnika- rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego.

Wartości odżywcze awokado w 100 gramach
źródło: https://biegambolubie.com.pl/awokado-owoc-inny-niz-wszystkie/

Zapraszamy do naszego sklepu!

Jedz awokado, a będziesz zdrowy i gładki!

Warto również dodać, iż w owocu znajdują się cenne fito- związki takie jak luteina i beta-sitosterol i glutation- bardzo wartościowe białko (https://www.olej.edu.pl/glutation/). Stężenie cholesterolu we krwi obniża się dzięki kwasowi oleinowemu, który zawiera awokado. Potas (jest go więcej niż w bananie) z kolei reguluje ciśnienie krwi i wpływa bardzo korzytnie na pracę układu nerwowego i serca. W awokado znajdziemy również proporcję kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 korzystną dla zdrowia. W związku z ty smaczliwki będą zwiększać przyswajalność likopenu, który znajduje się w pomidorach, a zatem warto je łączyć właśnie z tym czerwonym owocem. Witaminy, które znajdziemy w owocu wykazują działanie antynowotworowe i są przeciwutleniaczami. Jedzenie awokado zaleca się kobietom w ciąży, ponieważ zawiera kwas foliowy korzystnie wpływający na rozwój dziecka. Owoc zawiera antyoksydanty, które spowalniają procesy starzenia się, a także jego skutki w postaci wzrostu wagi, spadku aktywności fizycznej i zmniejszają wrażliwość na insulinę (poleca się go osobom chorym na insulinooporoność). spożywanie smaczliwki wspomaga pracę wątroby, układu odpornościowego, wzroku, wpływa również na zwiększenie gęstości kości, co może zapobiec pojawieniu się osteoporozy. Zaleca się go również w diecie osób chorujących na nowotwór, a szczególnie białaczkę, ponieważ owoc regeneruje i wzmacnia organizm. Awokado naprawdę warto jeść.

Zapraszamy też do poczytania: https://zlapanewsiec.pl/zdrowe-jedzenie-redukujace-stany-zapalne/

BEZ KOMENTARZA

Zostaw odpowiedź